Accountantscontrole voor overheids- en non-profit instellingen

De publieke sector vraagt om een bijzondere vorm van expertise die niet iedere accountant in huis heeft. Als bestuurder of financieel verantwoordelijke binnen een gemeente, stichting, vereniging of andere publieke organisatie staat u voor de uitdaging om middelen volledig transparant te verantwoorden, binnen een complex speelveld van wet- en regelgeving.

Betrouwbare en objectieve audits voor úw publieke organisatie

RA12 heeft uitgebreide kennis van het brede publieke domein: van de landelijke archiefwetgeving en het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) voor overheden tot de specifieke verantwoordingseisen voor stichtingen, verenigingen en andere non-profitorganisaties. Of het nu gaat om Europese, landelijke, provinciale of lokale regelgeving – als audit-only registeraccountant zorgen wij voor onafhankelijke controles die voldoen aan alle vereisten voor de diverse organisaties in het publieke domein.

Accountantscontrole voor overheidsinstellingen
  • Specifieke wet- en regelgeving
    Publieke organisaties hebben te maken met een eigen regelgevingskader: gemeenten met het BBV, stichtingen met RJ640/650, en veel verenigingen met nog andere richtlijnen. RA12 kent al deze kaders grondig en vertaalt ze in een soepele controle.
  • Rechtmatigheidsverantwoording
    Gemeenten moeten sinds 2023 een eigen rechtmatigheidsverantwoording afgeven. Ook non-profitorganisaties worden strak gecontroleerd op rechtmatig gebruik van subsidies of giften. Met onze diepgaande kennis van publieke en maatschappelijke verslaglegging helpen wij u aan een controle die standhoudt bij iedere toetsing.
  • Subsidieverantwoording
    Europese, landelijke of regionale subsidies hebben vaak complexe verantwoordingsregels. Wij zien welke eisen gelden en leveren controleverklaringen die voldoen aan de strengste criteria.
  • Transparantie en publieke verantwoording
    Bij publieke organisaties kijken niet alleen interne stakeholders, maar ook burgers, donateurs of leden mee. Een onafhankelijke accountantscontrole is de basis voor vertrouwen in uw financiële rapportages.
  • Nieuwe regelgeving (CSRD, ESG)
    Grotere organisaties in de publieke sector krijgen te maken met duurzaamheidsrapportages. RA12 is voorbereid om zowel overheden als grote stichtingen te ondersteunen bij deze nieuwe rapportageverplichtingen.

Waarom publieke organisaties kiezen voor RA12

Accountantscontrole voor overheidsinstellingen
01

Specialistische expertise in de publieke sector
Wij hebben registeraccountants in dienst die dagelijks werken met overheden (BBV) en non-profits (RJ640/650, ANBI-richtlijnen). Deze brede kennis waarborgt een snelle en correcte controle.

02

Volledige onafhankelijkheid
Als audit-only kantoor is onze rol helder: we controleren en rapporteren, zonder belangenverstrengeling. Dat is van onschatbare waarde in de wereld van publieke middelen.

03

Efficiënte doorlooptijden
We begrijpen dat overheidsinstellingen gebonden zijn aan vaste planning- en control-cycli en strakke deadlines voor verantwoording. Door onze digitale werkwijze en heldere procesafspraken minimaliseren we de doorlooptijd.

04

Digitale efficiëntie
Al onze dossiers zijn digitaal, ondersteund door data-analyse. Zo beperken we de administratieve belasting van uw organisatie en kunnen we sneller tot de kern van de controle komen.

05

Voorspelbare kosten
Budgetten staan onder druk in de publieke en non-profitsector. Met onze vaste prijsafspraken weet u vooraf exact wat de controle gaat kosten, zonder verrassingen achteraf.

Onze audit-diensten voor overheidsinstellingen

  • Jaarrekeningcontrole volgens het BBV (overheden), RJ640/650 (stichtingen), en andere sectorspecifieke richtlijnen.
  • Rechtmatigheidscontroles voor zowel overheden als non-profitorganisaties.
  • Subsidiecontroles en -verklaringen voor Europese en nationale subsidies.
  • ANBI-controles voor stichtingen met de ANBI-status.
  • Interim-controles die vroegtijdig knelpunten signaleren.
  • CSRD- en duurzaamheidsaudits voor grotere publieke organisaties die onder deze nieuwe wetgeving vallen.

Hoe werkt een accountants- controle bij RA12?

Een audit-traject bij RA12 verloopt in vier heldere stappen:

  1. Planning & inventarisatie: We brengen uw specifieke situatie in kaart en maken concrete afspraken, afgestemd op uw planning- en controlcyclus.
  2. Pre-audit & voorbereiding: Duidelijke instructies en checklists voor een soepel proces.
  3. Uitvoering van de controle: Efficiënte controle door audit-teams met specifieke overheidsexpertise.
  4. Rapportage & bespreking: Naast de controleverklaring ontvangt u een helder rapport met praktische aanbevelingen voor uw organisatie.

Specialistische accountants- controle voor uw overheidsinstelling of publieke organisatie

Bent u op zoek naar een audit-only registeraccountant met diepgaande kennis van BBV, RJ640/650, ANBI-eisen of andere publieksrichtlijnen? Of u nu een gemeente, stichting, vereniging of andere publieke organisatie bent: RA12 biedt de onafhankelijke controle die u nodig heeft.

Veelgestelde vragen over accountantscontroles in de publieke sector

Wat zijn de verschillende verslaggevingsrichtlijnen voor publieke organisaties?
Het BBV bevat de regelgeving voor het opstellen van de begrotingen en jaarverslagen van gemeenten, provincies en waterschappen. Het stelt specifieke eisen aan de financiële verslaglegging binnen de publieke sector. Bij een accountantscontrole controleren wij of de jaarrekening voldoet aan deze BBV-vereisten, zoals de juiste presentatie van programmarekeningen, paragrafen, balans en toelichtingen. Onze registeraccountants hebben diepgaande kennis van het BBV en zorgen ervoor dat uw jaarrekening volledig in overeenstemming is met deze regelgeving.
Wat houdt het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) in en hoe beïnvloedt dit de accountantscontrole?
Het BBV bevat de regelgeving voor het opstellen van de begrotingen en jaarverslagen van gemeenten, provincies en waterschappen. Het stelt specifieke eisen aan de financiële verslaglegging binnen de publieke sector. Bij een accountantscontrole controleren wij of de jaarrekening voldoet aan deze BBV-vereisten, zoals de juiste presentatie van programmarekeningen, paragrafen, balans en toelichtingen. Onze registeraccountants hebben diepgaande kennis van het BBV en zorgen ervoor dat uw jaarrekening volledig in overeenstemming is met deze regelgeving.
Wat zijn de specifieke eisen voor de rechtmatigheidsverantwoording bij gemeenten?
Sinds de wetswijziging moeten gemeenten zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in hun jaarrekening. Dit betekent dat het college van B&W moet verklaren dat de totstandkoming van de financiële handelingen rechtmatig is verlopen. Als accountant controleren wij deze verantwoording. Hierbij letten we op drie hoofdaspecten: begrotingsrechtmatigheid (zijn de budgetten niet overschreden?), voorwaardenrechtmatigheid (is voldaan aan wet- en regelgeving?) en misbruik & oneigenlijk gebruik (zijn er adequate maatregelen getroffen?). RA12 begeleidt gemeenten bij het waarborgen van een deugdelijke rechtmatigheidsverantwoording.
Hoe bereidt u een publieke organisatie voor op een accountantscontrole?
Een goede voorbereiding maakt de controle efficiënter en voordeliger. Wij adviseren:
  • Zorg voor een volledig bijgewerkte financiële administratie volgens de voor uw organisatie geldende richtlijnen (BBV, RJ640/650, etc.).
  • Documenteer interne controles en autorisaties systematisch.
  • Bereid een gedetailleerd dossier voor met contracten, aanbestedingen, subsidievoorwaarden of fondsverantwoordingen.
  • Stel een duidelijke planning op voor de aanlevering van stukken.
  • Voor overheden: zorg voor een intern controleplan dat aansluit bij uw rechtmatigheidsverantwoording.
  • Voor stichtingen: zorg voor een goede vastlegging van bestuursbeslissingen en naleving van ANBI-eisen indien van toepassing.
RA12 biedt voorafgaand aan de controle een specifieke checklist die is toegespitst op uw type organisatie, zodat u optimaal voorbereid bent.
Hoe lang duurt een accountantscontrole bij een overheidsinstelling?
De doorlooptijd hangt af van de grootte en complexiteit van uw organisatie. Gemiddeld duurt een controle bij een gemeente of publieke instelling 4-8 weken, verdeeld over interim-controle en eindcontrole. Door onze gespecialiseerde kennis van de publieke sector werken we efficiënter dan kantoren zonder specifieke overheidsexpertise. We stemmen onze planning bovendien af op uw planning- en controlcyclus, zodat wij tijdig opleveren voor raadsvergaderingen of andere officiële momenten.
Wat kost een accountantscontrole voor een overheidsinstelling?
Bij RA12 werken we met transparante, vaste prijsafspraken die vooraf worden vastgelegd. De kosten zijn afhankelijk van factoren zoals de omvang van uw organisatie, de complexiteit van uw activiteiten, de kwaliteit van uw interne controlesysteem en specifieke vereisten zoals subsidieverantwoordingen. Door onze audit-only focus en specialisatie in de publieke sector kunnen we een concurrerende prijs bieden zonder verrassingen achteraf. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek maken we graag een passende offerte voor uw situatie.
Wat is het verschil tussen een audit-only accountant en een regulier accountantskantoor voor publieke organisaties?
Een audit-only kantoor zoals RA12 richt zich uitsluitend op accountantscontroles en het afgeven van controleverklaringen. Anders dan reguliere kantoren bieden wij geen fiscaal advies, administratieve diensten of bedrijfsadvisering. Deze specialisatie biedt organisaties in de publieke sector belangrijke voordelen: volledige onafhankelijkheid (geen belangenverstrengeling), diepere expertise in specifieke auditeisen voor diverse publieke organisaties, en een transparante kostenstructuur. Juist in de publieke sector, waar verantwoording van maatschappelijke middelen centraal staat, is deze onafhankelijke positie van groot belang. Dit geldt zowel voor overheden, die publieke middelen beheren, als voor stichtingen en verenigingen die vaak met donaties of ledencontributies werken.